Du er ikke alene!

Netværk er en af grundstenene på iværksætteruddannelsen, og netværk kan bidrage meget til dig som iværksætter eller nystartet selvstændig – hvad enten du har startet enkeltmandsvirksomhed eller en større virksomhed med ansatte.

Netværk er overalt

Først og fremmest er det vigtigt at huske, at dit netværk er overalt. Det omfatter kunder, leverandører, kolleger, kontorfæller – men også din familie, venner eller de andre forældre på sidelinjen i fodboldklubben. Du skal naturligvis i hvert tilfælde vurdere, hvordan (og om!) du skal have flettet din virksomhed og dine kompetencer ind i de samtaler, du har med de folk, du møder – men det kan sagtens være, at dine næste kunder skal findes i sportsklubben, til familiefesten eller ved et forældremøde på skolen.

Men hvad kan du så egentlig bruge dit netværk – stort eller lille, formelt eller uformelt – til? Herunder giver jeg fem bud på, hvad du som iværksætter kan bruge dit netværk til – hvor meget og hvordan du bruger det, er naturligvis helt op til dig selv – vi er ikke alle lige udadvendte og aktive netværksmennesker, så find og brug den form for netværk, der passer til lige netop dig.

1. Oplev fællesskabsfølelsen

Første skridt til at udbygge det professionelle netværk bliver for mange iværksættere taget allerede ved at melde sig til et hold på Iværksætteruddannelsen. Faktisk betegner en tidligere deltager – ekspert i sociale medier, Janne Schmidt Nielsen fra Den Skaeve Vinkel – det netværk, der findes blandt deltagerne og rådgiverne på Iværksætteruddannelsen som ”et parallelsamfund blandt selvstændige, der alle er indstillet på at hjælpe hinanden” – og det er faktisk meget præcist ramt!

Det netværk, der skabes på holdene, giver deltagerne en meget stærk fællesskabsfølelse – en slags ’jeg er ikke alene – vi er alle i samme båd og har de samme spørgsmål og udfordringer!’ – og det bedste af det hele er, at det netværk og den fællesskabsfølelse, der skabes her, ofte bibeholdes lang tid efter, at deltagerne har gået på holdene og er godt i gang med deres virksomheder.

2. Lær af hinanden

Jeg plejer at sige, at samarbejde fremmer forståelsen. Med det mener jeg både, at man forstår hinanden bedre som mennesker, når man arbejder sammen om en opgave, og at man gennem samarbejde lærer om hinandens fagområder – og derigennem får en større forståelse for hinandens hverdag – både personligt og professionelt.

Langt de fleste gange kan udveksling af viden og erfaringer om stort og småt bidrage værdifult til din virksomhed eller til dit liv som iværksætter. Og tips og tricks, som andre kan give på baggrund af deres erfaringer og viden – så du ikke selv skal ud og gøre dig de erfaringer – er jo altid godt at tage med, ikke?

3. Få ny viden om dine kunders behov og ønsker

Ofte har du potentielle kunder – eller personer, der ligner dine kunder – blandt de mennesker, du omgiver dig med. Prøv at studere dem, og tal lidt med dem om, i hvilke situationer, de måske kunne forestille sig at købe dine produkter – eller om hvad der ville kunne overtale dem til at købe et produkt som dit (eller et lignende).

Lyt og lær – og bliv derigennem bedre til at sælge dine produkter – for hvis du kender hemmeligheden om, hvad der kan få dine kunder til at købe dem (og ikke kun alle de tekniske detaljer om, hvor smarte dine produkter er), så er du rigtigt godt på vej! Jeg gjorde selv det, da jeg var nystartet, at jeg simpelthen kontaktede nogle mulige kursister; sagde: ”Jeg kan de her fem ting – hvilken kunne I tænke jer, at jeg underviser i?” – og fandt derigennem ud af, hvilke af de ting jeg kunne tilbyde, som kunderne havde behov for.

4. Brug dit netværks kompetencer – så du måske kan tilbyde endnu flere/bedre produkter og ydelser

Du kan måske også bruge dit netværk til at tilføre kompetencer til din virksomhed. Hvis du har et solidt og bredt netværk, kan du måske endda tilbyde ydelser ud over det, du selv kan (eller selv har tid til). Det er lige netop det, vi gør i Infolink Kurser – vi har helt fra begyndelsen været en netværksvirksomhed, hvor det vi tilbyder, bygger på et omfattende netværk af eksperter, der hver især kan bidrage med deres professionelle kompetencer til vores undervisning, rådgivning og sparring. Vi er så bindeleddet, der forbinder iværksætteren eller virksomhedsejeren med lige netop den person, der kan hjælpe, og som har forståelse for både problemet og iværksætterens branche. På nøjagtigt samme måde kan du måske bruge de kompetencer, dine kontorfæller, samarbejdspartnere – eller måske endda kunder – ligger inde med, og derigennem også udvide din palet af ydelser eller produkter.

5. Del glæder og udfordringer!

Alle, der har prøvet at tage springet ud i livet som selvstændig, har en forståelse for, hvilke fantastiske glæder, det medfører – og ikke mindst hvilken berusende fornemmelse det kan være, når man mærker sin forretningside få liv og blive ført ud i virkeligheden. Når det sker – eller når der er andet at fejre, som når du afslutter en en stor opgave eller får en ny kontrakt i hus – er det ekstra fantastisk at have nogle at dele glæden med, hvad enten det er familien, vennerne, kontorfæller, kunder eller andre iværksættere.

Og på samme måde siger man jo, at en delt glæde er dobbelt glæde, mens en delt sorg er en halv sorg – og det samme gælder i livet som iværksætter. Blot det at have nogle at tale med om de udfordringer og frustrationer, vi uundgåeligt også støder på i vores liv som selvstændige, gør det lettere at komme igennem dem – og måske har en af dem, du åbner dig overfor, lige netop dét råd, der skal til, for at det hele løser sig…

Uanset hvor stort dit netværk er, og hvordan du bruger det, så husk, at du aldrig er alene – alle de tanker, du tumler med som iværksætter og selvstændig – visioner, usikkerheder, fremtidsplaner, nye produktideer osv. osv. osv. – har mange andre også gået med. Vær åben mod de mennesker, du omgiver dig med, så vil du se helt nye muligheder og løsninger åbne sig for dig!

Netværk er mange ting

Der findes også professionelle netværk man kan deltage i – i mange af dem kan man fra start komme med som gæst for at se hvad det er. Der findes også events, kurser, rådgivning, erhvervskontorer, brancheforeninger, erfarne selvstændige og fagfolk der gerne sparrer med dig. Tænk også gerne i tidligere kolleger, arbejdsgivere, samarbejdspartnere – her kan være rigtig vigtigt netværk at pleje og aktivere for de kender dig allerede og i har noget histirik og faglighed til fælles.

Skrevet af: Jette Rasmussen d. 30-05-2014

Start virksomhed på et solidt grundlag.
Få viden, redskaber og netværk.

Scroll to Top