Hvad er 'et godt visitkort'?

Skrevet af: Jette Rasmussen d. 06-06-2014
Tags: visitkort, iværksætteri, tips og tricks

Neutralt eller pangfarver, billede eller ikke billede, traditionelt eller kantet, rundt eller måske en anderledes type papir – og hvilke informationer er det nu egentlig, der skal være derpå?


Spørgsmålene er mange, når det, der ofte er mange iværksætteres første håndgribelige bevis på deres status som virksomhedsleder, skal bringes til verden. I blogindlægget her får du nogle tips til, hvad et godt visitkort bør indeholde – men husk altid på, at selve designet af dit visitkort, og hvad der får folk til at lægge mærke til det, bør og kan variere meget, alt efter hvilken branche, du befinder dig i.

Hvilke informationer bør mit visitkort indeholde?

Kontaktinformation

Overordnet set kan man sige, at dit visitkort bør indeholde de informationer, modtageren skal bruge for at kunne huske dig og for let at kunne komme i kontakt med dig. Dvs. firmanavn, opdateret adresse, hjemmeside, telefonnummer og e-mailadresse. Sørg for ALTID at have opdaterede visitkort – visitkort med overstregninger, håndskrevne adresseændringer o.lign. kan give et dårligt indtryk – og det er jo nødig det, du skal huskes for.

Tænk også over, hvilken e-mailadresse, du skriver på – det virker langt mere professionelt at have en e-mailadresse, der er tilknyttet din hjemmeside (fx som i mit tilfælde: jr@infolinkkurser.dk )  end en gratis e-mailadresse som en gmail, hotmail eller email.dk-adresse, der kan give indtryk af, at du ikke for alvor er etableret som virksomhed.

Bruger du Facebook eller LinkedIn aktivt i din markedsføring og din kontakt med kunder, kan du også tilføje disse kontaktoplysninger på dit visitkort;  så kan du gøre det let for modtageren at gå direkte ind og enten like din Facebook-side eller connecte på LinkedIn – og så har du allerede i det øjeblik etableret en forbindelse til personen.

Fakta om virksomheden – og hvad du kan tilbyde

Er det ikke umiddelbart tydeligt ud fra dit firmanavn og/eller logo, hvad du arbejder med i din virksomhed, kan det være en idé at bruge lidt af pladsen på visitkortet på at fortælle det – fx i form af stikord om dine ydelser, en god og sigende stillingsbetegnelse ved dit navn (eller måske din uddannelse) eller en fængende tagline, der fortæller modtagerne, hvad du kan hjælpe dem med. Det kan jo netop også være, at du kan tilbyde andre ting end lige netop det, du har nået at fortælle i løbet af den samtale, du har haft med personen – og så er det jo en god idé at give dem den viden med hjem.

Pas omvendt på med ikke at overfylde dit visitkort med tekst – et enkelt og klart budskab, hvor tekst og layout i fællesskab giver et godt og professionelt indtryk af din virksomhed og kompetencer, er klart at foretrække. Det kræver måske en hel del forarbejde at nå ind til, hvad der lige præcist skal stå derpå – men kan du nå til det punkt, hvor du kan sammenfatte din virksomhed i én kort og præcis sætning, så er du også rigtig godt på vej i forhold til at skulle præsentere dig og din virksomhed mundtligt over for potentielle kunder og samarbejdspartnere, når du er ude at netværke.

Hvordan bør mit visitkort se ud?

Foto

Først og fremmest er det en rigtig god idé at have et (vellignende) portrætfoto på dit visitkort – det gør det nemmere for dem, du møder at huske dig, når de senere gennemgår de måske mange visitkort, de har fået i løbet af en netværksaften eller til et arrangement. Hvordan dit portrætfoto skal se ud, afhænger igen af, hvem din målgruppe er, og hvad du sælger, men det er i alle tilfælde vigtigt, at det er et professionelt foto og ikke et, der ligner et udklip af et privatfoto (ja, det ser vi desværre nogle gange, og det giver absolut ikke et godt indtryk). Se eksempel her nedenfor. 

 

 

Form

Om dit visitkort skal følge det traditionelle rektangulære format – vandret eller lodret – er igen en smagssag. Vil du gerne skille dig ud fra mængden og lave et skævt/sjovt/utraditionelt visitkort, er der utallige muligheder for at lave det – men husk, at det i så fald bliver måske sværere for modtageren at opbevare kortene efterfølgende, hvis de, som jeg, opbevarer alle visitkort i visitkortmapper. Omvendt findes der jo også netop kunder og kundegrupper, hvor de skæve og sjove visitkort netop er dem, der bliver husket og måske endda hængt op på opslagstavlen, så uanset, hvad du vælger, så gør det med din målgruppe og det, du vil signalere (fx professionalitet, kreativitet, utraditionel tilgang til opgaver osv.) in mente.

Layout

Layoutmæssigt bør dit visitkort passe til dine øvrige firmamaterialer – primært din hjemmeside. Det kan fx være i form af farvevalg, skrifttyper og logo, så der skabes genkendelighed, når modtageren senere hen (forhåbentlig) går ind på din hjemmeside for at finde ud af mere om dig og din virksomhed. Samtidig giver det bare et bedre indtryk, når et visitkort ser gennemarbejdet og professionelt ud – igen naturligvis med bagtanke på din målgruppe, og hvad der vil appellere bedst til den.

Papirvalg

Når du er så langt, at du har besluttet dig for indhold og udseende af dine visitkort, kommer du til det sidste valg, nemlig valg af papirkvalitet. Her skal du overveje, om selve følelsen af at få dit visitkort i hånden vil spille ind, når modtageren vurderer dig. Er det nok at lave det i almindelig kvalitet, eller skal der lige et lille pift til som prikken over i’et, fx i form af kachering (en tynd film, der lægges over kortet, og som giver det en ekstra kraftig og lækker fornemmelse), i form af lidt tykkere, måske lidt rustikt papir, der kan understøtte et layout i matte farver – eller skal det tværtimod være lækkert, glittet papir? Igen er det her vigtigt, at du tænker på, hvad der vil appellere til din målgruppe, og hvad der passer sammen med de øvrige elementer i din professionelle fremtoning.

Vær professionel!

Sørg for alt i verden for, at dit visitkort er grundigt korrekturlæst! Trykfejl, fejltryk i logo eller andre uheldige indtryk er bandlyst! Netop dit visitkort er et sted, hvor du absolut ikke må skynde dig eller komme til at sjuske – og i den forbindelse vil jeg også lige afslutningsvis understrege, at hjemmelavede visitkort er absolut NO-GO! Husk, at dit visitkort er din mulighed for at give de folk, du taler med, din virksomhed ’med i lommen’ – så det skal afspejle de værdier, du står for! Det er tid og ressourcer godt givet ud at få lavet nogle gode, professionelle visitkort – nogle af dem, jeg har siddende i min visitkortmappe, har siddet der i adskillige år – og jeg kan stadig med et enkelt øjekast huske personerne, og hvilke kompetencer de havde – og kan derved let tage kontakt i det øjeblik, jeg får brug for dem!

Kig forbi Iværksætteruddannelsen på Facebook for at få flere tips til dine visitkort. I et senere blogindlæg vil vi også komme ind på, hvordan du kommer i gang med at dele ud af dine nye, flotte visitkort – og også hvordan du selv kan drage nytte af (og holde styr på) de visitkort, du får til gengæld. 
Du kan også læse mere om vores iværksætteruddannelse og de hold vi tilbyder her.

Skriv kommentar

Vil du bare i gang?

Tilmeld dig uddannelsen >>

Få råd og værktøjer

Læs Iværksætterbloggen >>

Få TIPS og GODE RÅD til dit iværksætterliv - direkte i indbakken!

29 gode råd