Nyhedsbreve – hvordan kommer jeg i gang?

Skrevet af: Jette Rasmussen d. 13-06-2014
Tags: tips og tricks, nyhedsbreve

Nyhedsbreve kan være en rigtig god markedsføringskanal, da det giver dig mulighed for at kommunikere direkte ind i dine kunders indbakke til personer, som allerede ved at have tilmeldt sig dit nyhedsbrev, har vist interesse for dig og dine produkter – og det er jo ikke det værste sted at kunne reklamere for dine produkter eller øge dine kunders loyalitet gennem gode råd, tips og tricks osv.!

Inden du går i gang med at skrive på dine nyhedsbreve, er der dog en række valg, du skal træffe omkring de rent praktiske ting, som fx hvordan du i det hele taget får fat i mailadresserne på dine kunder (og hvem af dem, du må skrive til), og hvordan du i praksis opretter og udsender dine nyhedsbreve. I blogindlægget her får du nogle tips og råd om, hvordan du rent praktisk får sat gang i dine nyhedsbreve, og råd om, hvad du skal være opmærksom på i forhold til markedsføringsloven, når du går i gang.

Hvordan får jeg samlet mailadresser ind – og hvem må jeg egentlig sende til?

Det korte svar er: Du må KUN sende til dem, der har GIVET DIG LOV til at sende til dem, dvs. personer, der aktivt har tilmeldt sig dit nyhedsbrev – eksempelvis gennem en tilmeldingsformular på din hjemmeside eller ved skriftligt at udfylde en formular, når du er ude på messer eller lignende. Det kan også være, dine kunder udfylder en formular, når de fx gennemfører et køb i din webshop eller tilmelder sig et kursus hos dig – der kan du også have et felt, hvor de kan krydse af og sige ja tak til at modtage dit nyhedsbrev.

Hvis du gerne vil tiltrække lidt ekstra opmærksomhed til din formular til nyhedsbrevstilmelding, kan du bruge en såkaldt Twami – en lille boks i bunden eller siden af din hjemmeside, som kan tilpasses med lige netop det design og den tekst, du ønsker. På Iværksætteruddannelsen.dk ser den således ud:

 

Når en besøgende på hjemmesiden klikker på boksen, åbnes den som en pop op, hvor man kan skrive navn og mailadresse direkte ind:

 

 

Når du opbygger din mailingliste, er det vigtigt at huske, at du IKKE uden videre må sende nyhedsbreve til personer, der fx har deltaget i et arrangement hos dig, personer du er forbundet med på Facebook eller LinkedIn, eller personer som på anden vis er endt i dit adressekartotek. I bedste fald kan du risikere at irritere modtageren – i værste fald kan du risikere at blive anmeldt for spam, hvilket kan få store økonomiske konsekvenser for dig.

HUSK også, at

  • du ALDRIG må videregive eller sælge de mailadresser, du har indsamlet.
  • det altid skal være nemt for modtageren af nyhedsbrevet at afmelde sig. Der skal altid være et link til afmelding et sted i nyhedsbrevet, og det er også en god ide at have en side på din hjemmeside, hvor det er muligt at afmelde sig.

Hvordan sender jeg ud?

Først og fremmest er det vigtigt, når du skal planlægge, hvordan du får sendt dine nyhedsbreve ud, at du IKKE gør det gennem dit almindelige mailsystem som fx Outlook. Dels kan du risikere, at mange af dine modtagere slet ikke ser nyhedsbrevene, fordi de ryger i spam som masseudsendelse, og dels har du ingen mulighed for at holde øje med, hvor mange der reelt åbner dine nyhedsbreve, eller hvad de klikker på. Samtidig sker det desværre ofte, at nogle ved en fejl kommer til at sætte alle deres kontakter ind i CC i stedet for BCC, og derved gør samtlige mailadresser (og derved en del af ens kundekartotek) synlige for alle modtagere.

Der er en række forskellige værktøjer til rådighed – måske er der allerede et nyhedsbrevsmodul tilknyttet det CMS, du bruger på din hjemmeside? Ellers findes der også gratis værktøjer, der kan integreres med de fleste hjemmesider, fx MailChimp, som rigtigt mange bruger, og som kan tilknyttes din eksisterende hjemmeside fx gennem en Twami som den, der er beskrevet ovenfor. Det giver dig både mulighed for fx at have flere forskellige mailinglister (så du fx kan skrive nyhedsbreve målrettet en bestemt gruppe af dine kunder/kontakter), for at designe og layoute dine nyhedsbreve (så de passer med din overordnede visuelle identitet), for at se statistik over, hvor mange der åbner dine nyhedsbreve, og hvad de klikker på – og meget mere.

Automatiske svarmails / autoresponders

Systemerne giver også mulighed for at udsende automatiske svarmails, når man tilmelder sig dit nyhedsbrev (de såkaldte autoresponders), så du allerede på det tidspunkt har mulighed for at starte din kommunikation og byde modtageren pænt indenfor hos dig.

Det er ikke et lovkrav, at personen, der tilmelder sig dit nyhedsbrev, modtager en mail, hvor vedkommende skal bekræfte sin tilmelding ved at klikke på et link (og først derefter modtager den egentlige velkomstmail), men det er en rigtig god ide. Dels forhindrer det, at andre tilmelder personen til nyhedsbrevet for sjov (eller med grimmere motiver), og dels giver det et professionelt indtryk af, at du behandler de oplysninger, dine kunder giver dig, omhyggeligt. (Læs evt. mere om, hvad markedsføringsloven siger om e-mailnyhedsbreve og spam her).

Når så personen har bekræftet sin tilmelding til dit nyhedsbrev, er det en rigtig god ide at have lavet en skræddersyet, personlig velkomstmail (i stedet for en almindelig, kedelig standardbesked, der bare siger ’Tak for din tilmelding). Måske har du allerede i din Twami eller nyhedsbrevsformular tilbudt modtageren en ’freebie’ (en eller anden form for gratis produkt eller ydelse, fx en e-guide med gode råd, en test der gør modtageren klogere på sig selv, et gavekort på kr.100 – eller noget helt fjerde; det afhænger helt af, hvad du tilbyder i din forretning) – som du kan inkludere i velkomstmailen.

Hvor tit må jeg sende ud?

Når så du er klar til at sende dit første nyhedsbrev ud, melder dette spørgsmål sig ofte: Hvor tit må jeg egentlig sende nyhedsbreve ud – og hvor mange gange kan jeg skrive om det samme tilbud/produkt? Lige netop dét har en af Danmarks førende eksperter inden for e-mailmarkedsføring netop skrevet et nyhedsbrev om – læs det her, og find ud af, hvorfor du egentlig ikke skal være så bange for at sende nyhedsbrev ud om det samme flere gange, og hvorfor du heller ikke skal være bange for at miste nogle af dine nyhedsbrevsmodtagere hen ad vejen.

Uanset hvilke valg du træffer omkring systemer, hyppighed, hvordan du indsamler mailadresser, hvilke autoresponders du bruger osv., så er det vigtigt altid at gøre dig klart, hvem dine kunder er, og hvad du vil bruge dine nyhedsbreve til. Alt det kommer vi tilbage til i et senere blogindlæg. I mellemtiden kan du kigge forbi Iværksætterkedlen på Facebook for at få flere tips til dine nyhedsbreve – og måske også dele ud af dine egne erfaringer.  

Skriv kommentar

Vil du bare i gang?

Tilmeld dig uddannelsen >>

Få råd og værktøjer

Læs Iværksætterbloggen >>

Få TIPS og GODE RÅD til dit iværksætterliv - direkte i indbakken!

29 gode råd