Vi vil alle sammen gerne have mere end 24 timer i døgnet, men det kan som bekendt ikke lade sig gøre. Janni Rahbæk har skrevet et glimrende indlæg her på bloggen omkring personlig effektivitet, og i forlængelse af det vil jeg her komme med mine 4 bedste bud på gode værktøjer til bedre tidsstyring.
1. RescueTime – Hvad bruger du egentlig din tid på?
Med RescueTime kan du holde styr på, hvad du helt præcist bruger din tid på. Værktøjet går ikke ind og påvirker dig direkte, men når du har haft det kørende i baggrunden i en uges tid, kan du gå ind i statistikken og få et overblik over, hvad du bruger din tid på. Denne viden kan du så bruge til at strukturere din dag bedre. Hvis der fx er nogen sider du besøger som overspringshandlinger, så kan du supplere med det næste værktøj.
Virker til: PC og Mac
2. Self-Control – Undgå overspringshandlinger som Facebook
Har du en dårlig vane med at besøge sider som eksempelvis Facebook i stedet for det, du rent faktisk burde lave, så kan dette værktøj blokere Facebook, således at du ikke bliver forstyrret.
Virker til: PC og Mac
3. Trello – Hold styr på dine opgaver
Som iværksætter har du helt sikkert mange bolde i luften, og det kan være svært at holde styr på dem alle sammen – specielt hvis opgaverne inddrager andre end bare dig selv; så bliver det for alvor svært. Med Trello kan du strukturere dine opgaver og få et godt overblik samtidig med, at du har mulighed for at arbejde på opgaverne sammen med andre.
Virker til: PC og Mac
4. Time Out – Husk at holde pauser
For at holde hjernen skarp er det vigtigt, at du husker at holde pauser en gang imellem. Det kan virke fristende bare at arbejde derudaf, men på længere sigt er det vigtigt, at du giver din hjerne mulighed for at slappe af. Med Time Out kan du sætte din computer til at minde dig om at holde pauser i et selvvalgt interval, fx hver time.
Virker til: Mac
Alle disse værktøjer bruger jeg selv i mit daglige arbejde – og det er sådan set ikke kun iværksætteri, det kan bruges til – ifm. min bachelor på Handelshøjskolen bruger jeg dem også. Derudover bruger jeg dem i mit arbejde hos Medieplaneten.dk, hvor jeg sidder med online markedsføring – her sidder jeg i et lokale med mange andre medarbejdere, og her hjælper disse tools mig til at være mest muligt produktiv.
Og når jeg så har passet mit studie og mit arbejde, bliver det endelig tid til iværksætteri, Her driver jeg niche-webshoppen eCykelhjelm.dk, og da jeg ikke har megen tid til at passe den, er det et krav, at jeg er super effektiv i de få timer, jeg har til rådighed.
Skrevet af: Tobias Ehlig d. 25-06-18