Iværksætterprofil: Helle Røge – Ergoterapeut
Fredage er skabt til opgaver, der giver energi og overskud – et flot punktum på en spændende arbejdsuge. Den gave fik jeg, da jeg skulle interviewe Helle Røge, en kreativ, viljestærk ildsjæl, der udlever sin drøm om et liv som selvstændig forretningskvinde. Interviewet, der i første omgang fokuserede på hendes udbytte af at gå på Iværksætterudddannelsens trin 1 og trin 2, udviklede sig til så meget mere, og det byder på mange skønne refleksioner og gode råd og overvejelser, som hun hjerteligt deler ud af.
Rigtig fornøjelig læsning – jeg vil lade Helles ord tale for sig selv 🙂
Hvad er det bedste ved at være iværksætter?
“Det fede ved at være iværksætter er, at jeg kan bruge mig selv og selv bestemmer, hvad jeg vil lave og hvornår. Jeg kan arbejde om aftenen, tidligt om morgenen. Jeg kan tage mig en fridag, når det passer. Vi skal gøre de ting, vi er glade for. Jeg elsker mit arbejde. og jeg elsker at sælge det, jeg ved noget om, for jeg ved, det har effekt”.
Hvad har hidtil været din største succes?
“Dét er, at jeg har fået forretningen op at køre! Det er en fantastisk følelse, og jeg er stolt over selv at kunne skaffe kunder og tjene min egen løn”.
“På iværksætterkurset arbejdede vi med alle de små ting, der har stor betydning, og alle de forskellige hatte, man har på som selvstændig. Man er sælger, kreativ chef, innovativ, har gode varer, er økonomichef, it-ansvarlig, og samtidig skal man kunne følge med og holde sig selv ud. Jeg tror, at når vi tror på vores produkt/vare, så er det nemmere at sælge den. For så kan vi gøre det med god samvittighed. Jeg er vild med at sælge nu, for jeg ved, at jeg sælger en vare med effekt, og ved noget om det, jeg arbejder med og siger noget om”. På et tidspunkt skal man afgive nogle af sine opgaver og købe sig til de ting, man ikke selv er god nok til.
Man skal turde det hele
“Til at begynde med skal man turde det hele. Så finder man ud af, hvor man har sine stærke sider og sine svage sider, og kan vælge de ting fra, der ikke gavner/skal outsources til professionelle. I dag ved jeg, at jeg kan løfte de nødvendige opgaver, men det er bedre, at jeg er ude at sælge min vare, end at jeg bruger 2 dage på at forsøge at få min hjemmeside til at virke. Den hjælp kan det ikke betale sig ikke at købe sig til”.
“Man skal passe på med at administrere sin tid og ikke komme til at lave for meget eller for lidt. Tidsrummet bestemmer man selv. Man skal finde en balancegang og få lavet et godt budget for, hvor mange betalende kunder man skal have, for at dette her kan lykkes. Det lægger grund for en handlingsplan, som man skal tage sig tid til at lave. Det er det ene vigtige element, der lægger grund til succes eller fiasko – for meget og du kører træt, og for lidt så mister du det hele. Din plan skal fungere som dit prioriteringsværktøj, for den gør det nemmere at sige nej og ja til forskellige opgaver og tilbud”.
Hvad har overrasket dig?
“Der er stor variation i kundegrundlaget. Jeg har lært, at der ikke er ikke så meget arbejde for mig i februar og marts måned. Det lærte jeg, fordi mine kunder nærmest “forsvandt” fra den ene dag til den anden. I starten troede jeg, det var mig, der var noget galt med. Men ved at tale med min revisor fandt jeg ud af, at det bare var mine kunders mønstre. Nu laver jeg en plan for de måneder, hvor indtægten ikke er så høj, og kan lave andre ting i min forretning i de perioder, hvor kunderne ikke er til stede. Nu er det der, hvor jeg f.eks. finpudser mine kurser etc”.
“Så et godt råd til alle vil være at spørge jeres bankrådgiver og revisor om deres kendskab til jeres kundegruppe. Det er de gode til at tage en snak om. De har jo ofte de samme kunder blot på en anden måde, og derfor kender de dine kunders adfærdsmønstre og eventuelle sæsonudsvingstendenser. For selvom jeg ved, hvad jeg kan, så kom jeg alligvel til at tvivle på mig selv – for jeg vidste ikke, at det blot var sæsonudsving på markedet. Det var en lettelse at erfare. Se dig om i netværket, og se, hvordan andre tackler samme situation. Det er bare en del af gamet. Det kommer aldrig til at ligne et 8-16 job. Aldrig”!
“Jeg laver f.eks. markedsføring kl. 21.30 om aftenen, men til gengæld kan jeg tage med min datter i Fårup Sommerland hele dagen efter. Så jeg elsker det her liv – ingen fortæller mig, hvornår jeg skal være innovativ og presse det ind mellem 8-16. Jeg har frihed – under ansvar, for det kræver, at jeg administrerer min tid”.
Har du haft støtte på hjemmefronten?
“Min mand har støttet mig hele vejen igennem. Og der var fuld opbakning med det samme. Han har hjulpet mig helt fra start med bl.a. at finde ud af, hvor mange kunder, der var rene kunder,, og han fungerede som “økonomidirektør” i starten. Det er lykken at tjene sine egne penge, og det går rigtig godt. Sørg for at inddrage dem, der tror på dig, og dem, der støtter dig i det. Og undgå dem, der ikke gør. Og tag så på iværksætterkursus”!
“Jeg er vokset i og med opgaven! Og dét kan jeg takke iværksætterkurset for”!
“Før kurset var jeg i tvivl, om jeg kunne alle de andre ting, der lå udenom, så jeg ville kunne være selvstændig. Er jeg god nok, er mine ting gode nok – visitkort, hjemmeside, faktura? På kurset har jeg fået den sikkerhed, jeg havde brug for for at kaste mig ud i det. Så, meget konkrete og håndgribelige råd – hvorfor visitkort skal se ud som de gør, og hvilken betydning det har”.
“Jeg fik også bedre oversigt over alle de der netværk, der findes, som man kan kontakte og være en del af – det er uvurderligt. Der findes så meget, man kan kaste sig ud i, og som man slet ikke er klar over. Alle de muligheder åbnes for en, når man går på kurset”. “Det har virkelig hjulpet mig”!
Fra drømmere til professionelle forretningsfolk
“Det er min oplevelse, at kurserne i bund og grund løftede os på det professionelle plan. Som deltager kommer man ind i sig selv, og der skal reflekteres, tages action, netværkes og fokuseres på, hvad der passer til vores virksomheder og personlighed. Og den læring, vi samtidig fik af og hos hinanden, gør disse kurser fantastisk virkningsfulde i praksis. Man får noget meget konkret med derfra, som man kan gå videre med, og jeg synes, der er enormt meget viden for få penge på iværksætterkurset”.
“Og der er også masser af læring at hente fra dem, du går på kurset sammen med. Der er altid nogle, der er gode til at stille de rigtige spørgsmål – f.eks. hvad er minimum, og hvorfor x eller y. Spørgsmålene, der kommer i det trygge miljø, kan være skarpe og relevante og vise noget i ens forretningsplan, som man måske har overset. På den måde får man et større perspektiv. Det, at vi ikke i forvejen har tætte relationer, gør, at tingene bliver mere klart tænkt og sagt. Vi er uden for de typiske relationer, vi er i. Vi er professionelle forretningsfolk. Vi har respekt for hinanden, og det føles godt at få ærlig ros og anerkendelse fra andre professionelle og oplevelsen af den respekt, der også er fra de rådgivere, der kommer. De kender os ikke som tante, mor, søster, familie eller lign. Det vigtigste er, at vi tænker på hinanden og os selv som professionelle. Det er noget, vi skal til at lære på en helt anden måde! Det føles godt at blive anset som professionel”!
Forskellen på Trin 1 og Trin 2?
“Forholdene er lidt anderledes på trin 2. Der er mere tid til fordybelse i ens egen virksomhed, og det er rigtig fint, at der på dette kursus er afsat en hel time fra starten, som vi kunne bruge sammen, sparre med hinanden, få feedback, og der har vi virkelig løftet i flok. Vi har øvet os i vores elevatortale, siddet samlet og støttet hinanden. Vi har fået vendt eventuelle problematikker, manglende betaling fra kunder, mv.”.
“Det er godt at møde nogle andre, som er i samme båd, og få sparring fra både dem og fra rådgiverne, der kan svare på, hvad der er rigtigt og forkert for mig.. Skal jeg på Facebook eller ikke? Og der er plads til alle! Kurset er relevant uanset, hvad du skal ud og sælge! Så er det lige meget, om du arbejder med mennesker eller sælger pølser eller lign”.
“En anden ting, jeg glæder mig over ved disse kurser, er at møde den stille type (tit piger). De tør næsten ikke rejse sig op, når vi skal præsentere os selv de første gange. At se den udvikling, der sker med dem, det er helt vildt. Der er virkelig nogle, der rykker igennem. Det er fantastisk at se dem rejse sig og virkelig stråle, når vi har været i gang med kurset et stykke tid”.
Mit bedste råd er derfor:
“Hvis du har tanker om at starte for dig selv, så tag på kurset. Det er så få penge, det koster i forhold til den viden, du får. Man får imponerende meget viden for meget, meget få penge. Oplægsholderne deler generøst ud af deres viden, som ellers ville koste mange penge. Så via kurset skaber du dig et stærkt netværk af rådgivere, du er tryg ved at tage fat i, og du skaber dig et netværk af mennesker, der er professionelle. Og det giver nye muligheder, fordi dette netværk bidrager med nye kontakter og kan tage “en” med i nye netværkssammenhænge og lign.”.
Vil du vide mere?
Hvis du gerne vil vide mere om Helle og følge hende på Facebook, kan du finde hendes oplysninger her.
Web: https://helleroege.dk
Facebook: https://www.facebook.com/Goergonomi
Fotograf: Christian Thellufsen
Skrevet af: Janni Rahbæk d. 31-08-15